Muzeum kutilstv

Název článku by vlastně mohl znít "Tramvaje v Dubrovníku". Opravdu tam dříve jezdily. Jste překvapeni? Provoz byl zrušen 20. března 1970. Jestlipak najdeme nějakého českého pamětníka? Na snímku vidíte vůz č. 7 z roku 1912. A světe, div se - elektrickou instalaci zhotovila firma František Křižík, Praha.

Text a foto: Milan Kutil Říha.

26. 10. 2018 - Já na ně dobře vzpomínám. V Dubrovníku jsem byl v roce 1958 a 1965. Jezdily z Gruže (přístav a nádraží) až k bráně Sv. Ivana (Piazza). Druhá linka byla do letoviska, kde byla Masarykova třída. Čtvrť se nazývala Lapad. Stála tam i český hotel z 1. republiky a písečná pláž. Byl to zážitek, když souprava přijela na konečnou. Tam se otočila opěradla, připojila se tramvaj a pokračovalo se dál. Většina cestujících jezdila v otevřeném vagonu, běžně se naskakovalo a vyskakovalo za jízdy. Fotku tramvaje z Dubrovníku nemám, už je to tak dávno. Bylo mi osm let, když jsem tam byl poprvé. Rozhodně, co jsme napsal, už je jen moje vzpomínka. V roce 1958 byla Dalmácie bez industrializace, do Dubrovníku jsme jeli vlakem. Nejdříve do Bělehradu, potom do Sarajeva a odtud úzkokolejkou až do Dubrovníku. Tramvaj byla vrcholem techniky. Václav Sklenář

multimetr